De VeVa opleidingJe moet het maar kunnen

Loop warm voor Defensie met VeVaFit!

Loop warm voor Defensie met VeVaFit!

Met de app VeVaFit van Defensie kun je diverse sportoefeningen doen, die tijdens de opleiding Veiligheid & Vakmanschap (VeVa) aan bod komen. Zo kun je jezelf trainen en alvast warmdraaien voor je eventuele eerste functie bij Defensie.

Hoe werkt de app?

Start de app op, vul je gegevens in en kies de oefening die je wilt uitvoeren. Bekijk eerst de uitleg zodat je zeker weet dat je de oefening correct uitvoert. Hierna druk je op start en begint je training. Na afloop sla je je resultaat op, dat je vervolgens kunt bekijken in je eigen logboek. Stapje voor stapje groei je toe naar jouw individuele trainingsdoel.

De app is gratis te downloaden voor zowel Android als iPhone gebruikers.

Na je diploma

Hangt eindelijk dat felbegeerde VeVa-diploma aan je muur? Dan zou het natuurlijk zonde zijn om zonder de motivatie van je klasgenoten en sportdocent je opgebouwde conditie en kracht te laten verslappen. Met de VeVaFit app kun je gewoon blijven doortrainen op je uitstroomniveau. Zo weet je zeker dat je fit genoeg bent op het moment dat je met de Algemene Militaire Opleiding bij Defensie kunt beginnen.

Trainen en rusten

Trainen en rusten

Om goed te trainen en jezelf sportief te verbeteren, is het niet nodig om elke dag actief te zijn. Integendeel; een goede verhouding tussen inspanning en rust zorgt ervoor dat je lichaam zich kan herstellen en jij meer vooruitgang kunt boeken. Spierpijn of het hebben van zware armen of benen is een teken dat je nog niet volledig hersteld bent van je laatste training. In het algemeen heeft je lichaam daar zo’n 24 uur voor nodig, maar bij zeer zware inspanning kan dat oplopen tot wel 72 uur. Zorg ervoor dat je je lichaam niet overbelast zodat je blessures krijgt. Neem na een oefening minstens 24 uur rust voordat je dezelfde oefening weer gaat doen, train niet meer dan 3 dagen achter elkaar en doe het rustiger aan als je verkouden bent. Neem bij een blessure altijd contact op met je sportdocent.

De juiste voeding

De juiste voeding

Gezonde voeding heeft een positief op lichamelijke prestaties. Ook is het belangrijk in het voorkomen van blessures en ziektes door verminderde weerstand. Een goede voeding bestaat uit een balans tussen een aantal voedingsstoffen: koolhydraten, vetten, eiwitten, vitaminen en vocht.

De regels van de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum kunnen je hierbij helpen. Verder is voldoende drinken belangrijk, zeker tijdens sporten, aangezien er dan meer vocht verloren gaat door zweten (en zwaarder ademen). Koffie, thee en alcohol onttrekken juist vocht aan je lichaam!

De opleiding
Verstand hebben van ICT en militair worden?
Check of jij het in je hebt
VeVa op Social Media

Hier ontdek je wat jongeren met een interesse in Veiligheid & Vakmanschap allemaal melden op social media. Bekijk filmpjes, lees tweets, check status updates voor en door (toekomstige) VeVa-leerlingen... En praat mee!

Benieuwd wat VeVa zo bijzonder maakt?